Svět bez válek a násilí

Prohlížíte si archiv stránek Nenásilí.cz, které se již neudržují.

Na činnost hnutí Nenásilí navazuje mezinárodní humanistická organizace Svět bez válek a násilí.
Aktuální zprávy najdete na: www.svetbezvalek.cz.

Dokument Světového pochodu

Online s Janem Křečkem

PhDr. Jan Křeček, Ph.D. je pedagogicko-vědecký pracovník, FSV, Univerzita Karlova. Řetězové hladovky se zúčastnil ve středu 25.6.2008.

položených otázek: 10
Položené dotazy
OTÁZKA | Marie Macháňová
Vážený pane Křečku,
velmi si vážím Vaší účasti v protestní hladovce. Jste pedagogicko-vědecký pracovník. Vnímám to tak, že coby vědec a pedagog máte zájem a schopnosti předávat své znalosti a názory dalším lidem - studujícím.
Ale nezáleží Vám "jenom" na studentech, záleží Vám určitě na stavu a budoucnosti lidstva - jinak byste se nezúčastnil tohoto protestu.
Tato skutečnost je velmi povzbuzující. Stále jsou lidé, kterým upřímně záleží nejen na své rodině, ale také na mnoha dalších lidech!
Z výzkumu CVVM vyplývá, že cca 70% obyvatel ČR je proti radaru. 22.6.2008 jsem se zúčastnila hladovky. Nejsem typem hlavního organizátora, ale s nasazením se připojím k dalším lidem, kteří organizují něco skutečně pro lidi dobrého a užitečného. Protože v našem městě veřejný protest nebyl zorganizován, odjela jsem do jiného města, kde organizátoři byli.
Podepsala jsem petici proti umístění jakékoli cizí vojenské základny v ČR. Nabídla jsem svou pomoc v této akci. Mluvila jsem s několika místními lidmi a ptala jsem se jich, co si myslí o umístění amer. radaru u nás. Jejich první reakce byla spíše tato: O tom vím, ale nezabývám se tím. nebo: Nevím o tom nic.
Osobně jsem zásadně proti jakékoli další vojenské základně kdekoli na světě a proti zbrojení vůbec. Mluvila jsem proto s těmi oslovenými lidmi dál. Poskytla jsem jim informace od radiolokačního experta Ing.Milana Hlobila, od fyzika RNDr.Petra Pokorného,CSc., které si mohou ověřit na těchto stránkách. Od prvně uvedeného ve video-rozhovorech, od druhého v online chatu v odpovědi na poslední otázku.
Záření radaru je nebezpečné. Vážně poškozuje všechno živé.
Během rozhovoru s těmi náhodně oslovenými lidmi tito lidé začali říkat, že jsou rádi, že se to dozvěděli a že se o to budou dále sami zajímat.
Vy jste vysokoškolsky vzdělaný člověk. Vykonáváte náročnou profesi. Podle mě je náročné být dobrým pedagogem a vědcem. Jste tedy cílevědomým a vytrvalým člověkem. Bez těchto vlastností byste nevykonával své stávající povolání. Věřím, že přemýšlíte o tom, jak reálně dosáhnout nepostavení cizí .voj.základny na území ČR. Pokud by se tak stalo, zbavili bychom se své státní suverenity a svrchovanosti. Žádná vláda USA by stavbu cizí voj.základny na svém území jistě nepřipustila.
Náš stát byl dlouho v podrůčí SSSR. Žádné další podrůčí nepotřebujeme. Vláda USA se chová arogantně a krutě - viz vpád do Iráku v roce 2003. Kdo plánuje válku, zbrojí. Kdo chce mír, odzbrojuje.
Zbrojaři hledají způsoby a záminky k ozbrojeným konfliktům a válkám. Zbrojaři nechtějí mír. Ale VĚTŠINA LIDÍ VE VŠECH ZEMÍCH SVĚTA MÍR CHCE.
Co konkrétního je podle Vás potřeba dělat a udělat, abychom stavbě cizí voj.základny v ČR zabránili?
Děkuji Vám za opověď a přeji Vám mnoho radosti, síly, odvahy a optimismu.
ODPOVĚD | 18:05
Dobrý den, paní Macháňová, pilná návštěvnice a přispěvatelko tohoto webu,
díky za Vaše názory a hlavně ta milá slova mým směrem.
Na Váš tradiční dotaz "Co dělat?" tradiční modifikovaná odpověď: "Každý/á podle svých možností, každá/ý podle společných potřeb". A ještě jednou klasik: "agitovat, propagovat, organizovat".
Takže začínáme každý/á u sebe a svého okolí - diskutovat, vysvětlovat, přesvědčovat, argumentovat atd., jakkoli to zatím vypadá, že na názor občanstva při rozhodování o radaru nedojde (i kdyby ne, v dalších kauzách se to bude hodit).
O téhle "horizontální" politické komunikace pak přecházíme k vertikální, zdola nahoru. Demonstrovat, manifestovat, sepisovat a posílat dopisy, maily, petice, třeba i (symbolicky) hladovět… No a pak přicházejí na řadu různé přímé akce. Obsazení kóty byla jedna z prvních, další se nabízejí při návštěvě amerických politiků/ček, event. transportu radarových komponentů… Těch strategií se velké množství, řadu jsme využili, řada se plánuje, další na své uplatnění v českém prostoru teprve čekají, např. některé subverzivní (čímž se samozřejmě nedopouštím navádění k páchání trestné činnosti).
Vaše otázka byla hodně široká, proto ta obecná odpověď. Na závěr poznámka z mého oboru - komunikace a médií. Možná nebude od věci přestat se dívat na pravicová média jako na "nezávislá" a "nestranná". Komunikovat co nejvíc mimo ně, ona (masová média obecně) nejsou tak mocná, jak si myslí(me). A soustředěně tlačit na ta média, který byla ze zákona zřízena jako veřejná - to, co ČT a ČRo při zpravování o radaru a protiradarovém hnutí převádějí, je děs.
OTÁZKA | Vlasta Štěpánová
Doktore Křečku, v posledních letechjste proslul mimojiné jako aktivní sportovec. Otázky si tedy dovolím položit dvě.

Neodepíše Vás dnešní beze zbytku hladový den pro nadcházející nohejbalový turnaj jehož se jakožto člen ambiciózního teamu hodláte tuto sobotu zúčastnit?

Druhý dotaz ryze tématický...
Myslíte si stejně tak jako Saša Vondra, kníže Schwartzenberg, Vlastice Pakanová, Topolánek či Havel, že jste zřejmě typickým agentem ruských tajných služeb? Respektive věříte že právě oni jsou agenty amerických tajných služeb?
ODPOVĚD | 18:07
Ad 1)
Neodepíše, naopak, já právě teď trénuju. V nohejbale se vám přece taky soupeř snaží vnutit tu bílou kouli do vašeho prostoru. A vy musíte spolupracovat se spoluhráči a kouli odmršťovat nazpátek. Věřím v obě vítězství.
V sobotu hrajeme spolu, proti sobě, nebo přijdete zafandit?

Ad 2)
Asi musím mít vždycky něco extra, ale já jsem agentem kubánské tajné služby! Před lety jsem se to o sobě dočetl na cibulkovském webu (taková ta paranoia z estébáků všude okolo). Psal jsem tenkrát do Mladého světa pár reportáží z Kuby a asi se od hlavního proudu českých reportáží odtamtud odchýlily, když stačily, abych byl označen za kubánského komunistického agenta, působícího v českých médiích. Později jsem se dozvěděl, že ten investigativní kádrovák opřel svůj vývod o zmínku, že jsem měl v Havaně k dispozici "dopravní prostředek" ("a kdo v devadesátých letech měl v Havaně auto a dostatek benzínu, musel ho dostat od režimu"). Jenže já v Havaně jezdil jen na svém kole zn. Favorit… Tolik k reálnosti agentů tajných služeb.
OTÁZKA | Josef Kokeš
dobrý den, není mi jasný povyk kolem toho, že USA budou mít nehvyšší velení nad radarem. Přeci když bude směřovat raketa do středoevropského prostoru, není už celkem jedno, jestli velící důstojník vydávající pokyn k jejímu sestřelení se narodil například v Polsku nebo USA? Nebno snad máte podezření, že by jako zavilý imperialista radši volil jadernou sebevraždu (a svých spolubojovníků například na základnách v Německu) a natruc raketu nesestřelil?
ODPOVĚD | 18:13
1. Jasná symbolika - unifoma US Army je "cizí" a je na ní víc krve.
2. Vycházíte z toho, že radar má sloužit jen ke sledování letících raket. Kde berete tu jistotu?
3. Sledujete zprávy o tom, co se děje na amerických vojenských základnách mimo území USA? Např. že si tam CIA vozí vězně na mučení, které je v USA (stále ještě) nezákonné? Představa waterboardingových párty v Brdech se Vám líbí?
OTÁZKA | Eduard Kudlina
Dobrý den, nemyslíte že už přestává být unosné jen nenásilnou formou pozorovat a jen nenásilnou formou protestovat proti evidentnímu násilí kterého se současná česká (ale i světová) politická elita dopuští na svých občanech?
Vždyť právě arogance mocných plodí zlo. Zlem můžeme nazývat třeba i terorizmus. Není se tedy čemu divit když pár méně odevzdaných jedinců, či skupin obyvatel začne přirozeně reagovat na tlak ne ně vyvýjený a snadno se "jen" zapojí do spirály která -je- o násilí.
Otázka tedy zní: na kolik procent věříte úspěchu svého nenásilí a na kolik procet by jste věřil odhodlanější formě vzdoru?
ODPOVĚD | 18:16
Ech, nechcete po mě, abych na webu nenasili.cz spřádal teorie o legitimitě násilných forem odporu, že ne? Takže jen obecně - čím více různých forem, tím větší šance na společný úspěch.
OTÁZKA | Marie Macháňová
Ještě Vás prosím o odpověď na otázku:
Proč jste proti voj.radaru?
Co by podle Vás následovalo, kdyby k jeho postavení vČR došlo?
ODPOVĚD | 18:36
Proč nosit dříví do lesa? Jen na tomhle webu najdete desítky důvodů, z nichž každý stačí na příkrý nesouhlas s radarem. Mohl bych přidat některé další, létala by u toho hesla typu "imperialismus - nejvyšší stádium kapitalismu", ale třeba by se to nelíbilo mým hostitelům a třeba by je tím někdo zkoušel diskreditovat.
Napadají mě dva následky - díky radaru neuvidí lépe jen americká armáda, ale i česká věřejnost. Tenhle případ opravdu vrhá na stav demokracie v ČR jasné světlo.
OTÁZKA | konfro
Hej Kreki, nepřipadáš si jako elitář v tomhle výběru "osobností společenského života"?
ODPOVĚD | 18:45
Hej konfro, víš, že ani ne? Řetězová hladovka je dobrý nápad a pozitiva jednoznačně převažují nad negativy - těmi asi myslíš to "třídní rozdělení" protoradarového hnutí. Jasně, uznávám problém v tom, že do řetězu jsou vybráni jen někteří/ré, a to buď dle prestiže povolání, nebo známosti a popularity. Takže souhlasím s tím, že je to možná příliš velký ústupek mediální logice a možná by se to portfolio dalo seskládat lépe, "beztřídněji", např. zpěvák - programátorka - vědec - zdravotní bratr - herečka - nezaměstnaný - sportovec - důchodkyně atd.
OTÁZKA | pas
Hola doktore, nemel si radeji zustat u piskani? To je preci tvoje erko v krouzku co kopiruje i velka Dasa. Jak je? Mysli na to. ze vsechno co je v lednici je tvoje Honziku
ODPOVĚD | 18:54
Ha, konečně tazatel se známou identitou, zdravím tě, Braune! Člověče, jestli si dobře pamatuju, první pískala Dáša, pak až já. Víc k tomu napíšu o kus níž.
Jak je? Nenásilní aktivisti a aktivistky kolem mne stěhují vybavení svého centra do nových prostor, úpí pod bednami, zatímco já si pokuřuju u počítače... Takže si nemám moc na co stěžovat a tak je i v dlouhodobějším horizontu.
Dobrá rekontextualizace s tou lednicí!:-)) Žádný strachy, takový popůlnoční útok ještě nezažila...
OTÁZKA | Josef Červeňák
dobrý den, nepřipomíná vám snaha odmítnout radar mnichovskou zradu v roce 1938 v opačném gardu, kdy jsme to tentokrát my, kdo se otočí ke spojenci zády ve chvíli, kdy to potřebuje? sice se tu navykládá o hegemonii USA a další žvásty, nicméně i přes to mají například v OSN většinu nedemokratické státy, takže se stává, že nás Írán prostřednictvím Rady pro lidská práva kárá za zacházení se ženami a další perly. V momentě, kdy přestanou být tyto autokratické státy vykazovány do patřičných mezí USA, začnou se nemístně roztahovat.
ODPOVĚD | 19:04
A víte že nepřipomíná? Tuhle zavádějící paralelu použil ve svém dorazu zde na chatu Jan Satrapa Janu Kellerovi, takže viz http://www.nenasili.cz/cs/1565_online-s-janem-kellerem. Jen doplním, že hegemonie USA není žvást, což sám uznáváte, když jim přisuzujete právo "vykazovat ostatní státy do patřičných mezí".
OTÁZKA | Gabrielle4.DTH(4.den totální hladovky pouze o vodě)
Krásný den, milý Jene Křečku,
díky za to, že jste tady. Jak vidíte úroveň a duchovní stav naší bývalé politické "smetánky", která se tak ráda míchá úplně do všeho, včetně politiky i radaru? Nemáte také dojem, že mnoho evidentně sešlých a ješitných staříků, kteří si na své již viditelně značně degenerující inteligenci velmi zakládají, by udělali největší službu národu tím, že by co nejrychleji odešli na odpočinek a dále se již do české politiky nevměšovali?
Mám konkrétně na mysli Miloše Zemana a Václava Havla , z jejichž současných aktivit je českému národu hodně smutno na duši. Češi by si raději zachovali nějaké ty světlejší vzpomínky na jejich dřívější působení v politice i na veřejnosti. To, co vidíme v současnosti, je jenom děsivá karikatura, těžká dekadence a hrozivý úpadek na mysli i na duchu. Jeden dědula si založí puberťáckej fanklub a druhý si nechá poslat dobrozdání o své vrcholové inteligenci od američanů, aby si zvedl zřejmě své již velmi pošramocené sebevědomí. Tak já nevim, ale v současnosti hodně duchovně upadlým američanům se nedá věřit ani dobrý den, na tož abychom uvěřili nějakému jejich národnímu IQ testu.
Jak vidíte současný stav české demokracie v souvislosti s radarem? Nemáte také z toho občasné bolení břicha?
Co říkáte na to, že američané zmasakrovali v Íráku téměř milion nevinných civilistů, mezi nimi i plno žen a dětí a přesto je netrápí černé svědomí?
Máme se těšit na dovoz americké demokracie do Česka, pokud tady umožníme americkou základnu?
Karla Kryla by měli vyhlásit za národního hrdinu a jasnovidce, on už to dávno všechno věděl a předpověděl, kam se ta naše slavná demokracie bude hroutit.
Přeji vám i nám všem slunce v duši a hodně nezdolného optimismu a víry v sílu českého národa, který si americkou vojenskou základnu na svém svrchovaném a zatím ještě svobodném území nepřeje.
Kuk na písničky, které hovoří za vše...
http://www.youtube.com/watch?v=biKdHbwaljs
http://www.youtube.com/watch?v=duTsaHJGWlM
ODPOVĚD | 19:32
Také krásný den a díky za díky. Jak jsou ty otázky široké, tak jsou sugestivní - samozřejmě je mi trapně a zle, ať už z humanitárního bombarďáka Havla nebo z mrtvých civilistů. Na písničky se mrknu zítra v klidu, teď na oplátku přidám jako odpověď jednu příhodu, taky o písničce.
Před časem jsem byl u kamaráda na chalupě v Bukové, pár kilometrů od kóty 718. Při cyklovýletě jsme narazili na plakát, zvoucí do Borovna na diskusi s vládními a armádními špičkami. I dorazili jsme do slušně zaplněného kulturáku, místní měli chuť diskutovat, měli kokrétní otázky a čekali konkrétní odpovědi. Z Topolánka, Parkanové a lampasáků padala v lepším případě mlha a obecné fráze, v horším případě urážky (vč. onoho slavného "když tu byli Rusové, tak jste mlčeli, ale..."). Atmosféra přesto zhoustla jen nepatrně, mručení, ostentativní smích a tak. Já si i dvakrát zvolal, ale to měli za to, že mě nechtěli vyvolat.
Pár týdnů nato nazpívala ministryně obrany ten skvělý hit "Dobrý den, prapore hvězd a pruhů" a když se jí v rozhovoru pro MFD ptali, jak na ten šílený nápad přišla, označila za ideové původce oné písně nás! Prý na setkání s ní v Borovně byla jen agresivní, přiopilá klaka kdovíodkud a ona pak chtěla do celonárodní debaty o radaru písničkou vnést pozitivní atmosféru... Tolik k "současnému stavu české demokracie".
A teď něco vážnějšího - hladovka, o které víte jen vy a návštěvníci tohoto webu, nedává příliš smyslu. Začněte jíst, prosím.
OTÁZKA | Ales krob
To piskani na Hrade proti Nato jste byl vy? Nejake problemy pak? Zapiskate i proti radaru?
ODPOVĚD | 19:40
Ano, byl jsem to já. Ale už mne vyhánějí od počítače, ten poslední ještě zbývá přestěhovat, tak jen stručně. Proti radaru nezapískám. Vlastně už vůbec nepískám. Měli by zapískat jiní. Mě ta pochybná sláva stačila, až mi bylo nepříjemné, že jsem se pro spoustu lidí zredukoval jen na toho, co "píská na Havla". I po letech se mi vrací dozvuky - zkuste si moje jméno "progooglovat". To je obrázek... Vážnější problémy téměř žádné, měl jsem sice před státnicemi, ale ve vedení katedry byli a jsou lidé na svém místě... a být první a jediný vyloučený ze Syndikátu novinářů po roce 1989 z politických důvodů je spíš taková osobní bizarnůstka.